Sunday 18 November 2012

U znaku vampirice - utisci



Jedna od prvih knjiga koje sam pročitala nakon Sajma bila je antologija U znaku vampirice, pa evo i utisaka, priča po priča. Mogući spojleri - čitajte na sopstveni rizik.

Topčiderski rubin, Laura Barna.

Meni, nažalost, ne leži pisanje Laure Barne. Priča mi se dopala na idejnom nivou, duhovi znamenitih Beograđanki i dalje čuvaju svoj grad od napasti (u ovom slučaju od vampirice), a dopalo mi se i što je autorka pokušala to da ispriča na poetski način. Međutim, ovakvo poetsko pripovedanje bilo mi je  zamorno, a i likova mi je bilo previše na malom prostoru.

Da, ljubav nestaje, Jelena Lengold

Motiv vampira koji umesto krvi uzima dušu već je viđen u žanrovskoj literaturi, kako u svetu, tako i kod nas, a Jelena Lengold je taj motiv upotrebila u glavnotokovskoj psihološkoj priči. Znate one priče i romane u kojima je muškarac, eto, razočaran u ljubav, kao prazan je iznutra, a onda se pojavi ona, mlada i nevina, koja ga svojom ljubavlju preobrazi, on u početku tera po svome, ali na kraju poklekne, preporodi ga ljubav njena, i žive srećno zauvek potom? E, ovde imamo takvog muškarca (kao, nakon poslednje nesrećne ljubavi ostao je bez duše, pa još stidljiv i smotan, pa još ima i bolesnu mamu, jooj, taman da se padne na takvog i da ga plemenita žena spasava), i imamo nju koja je uverena da će ga ljubavlju spasti, ne kapira da su takvi zapravo emotivni vampiri i da takav može samo da je iscedi dok i u njoj ne ostane ništa... Vampir koji, umesto krvi, uzima dušu. Sa kojom ne zna šta bi, pa je odbaci.

Ova priča mi je jedna od najboljih u antologiji.

S one strane vremena i varke, Verica Vinsent Kol

Interesantna ideja o književnim junacima kao vampirima koji, s jedne strane, krv piju svojim autorima, a sa druge puno pružaju čitaocima. Autorka je u to uspela da ubaci likove iz svojih omiljenih knjiga, Alisu i Stepskog vuka - i Kerolova junakinja i Heseov junak sasvim lepo funkcionišu zajedno. I priča je slatka.

Ko ti gleda profil, Mirjana Đuđrević

Ova priča me je nasmejala. Internet-vampir koji žrtve (i to pisce) lovi preko fejsbuka, a onda se pojavi i lovac na vampire. Duhovito. Verovatno bi mi bilo još zabavnije da nešto znam o Ljubici Arsić (sem da je poznata, je l'), no ne mogu autorku da krivim za sopstveno nepoznavanje domaće scene.

Barbara ispred ogledala, Veronika Santo

 U ovoj priči vampir je modna industrija, ili kapitalizam, ili želja mlade žene da se izvuče iz života u kome preživljava radeći u kiosku (i sve lepote koje uz to idu), ili sve to zajedno. Fino oslikana čežnja siromašne, neobrazovane mlade žene da se uklopi u svet koji joj se čini lepšim, boljim, glamuroznijim, cena koju za to mora da plati (dok muž ili ne kapira ili ga zabole), unutrašnja borba vredi li platiti toliko... Meni najbolja priča u antologiji.

Opušak iz Fridine urne, Mirjana Marinšek Nikolić

Pripovedanje mi je bilo nejasno (što bi moglo da bude više do mene nego do autorke), ali mi je ipak bilo zanimljivo što zbog Fride Kalo, što zbog sukujantkinja (ubacite mit koji mi nije poznat, i odmah me zanima).

Izvin'te, šta je s mojom kiflom, Branka Selaković

Zabavna priča o noćnom životu beogradske omladine (i onih malo starijih) u kojoj se preko teme vampira tek ovlaš prelazi - u ovom slučaju, opravdan pristup jednom otupelom svetu u kome ni postojanje vampira ne iznenađuje.

Revolucija, Dragana Matović - D.

Zaličilo mi je na Matriks. Vešto ispripovedano (ili se tako čini nekome ko je sklon tome da previše objašnjava) delom preko lika koji ne kapira šta (mu) se dešava, delom preko onih koji odlično znaju šta se dešava pa bi bilo besmisleno da objašnjavaju, a na kraju manje-više bude jasno. Lepo izvedeno. Fora na samom kraju mi nije legla, al' to sam ja, nekom drugom bi moglo da se dopadne.

Ples bez kraja, Biljana Malešević

Otkrivam da mi se Biljine priče sviđaju znatno više nego njen roman. Ples bez kraja donosi vampirsku apokalipsu, a kroz intimnu priču žene koja zaključuje da je bolje podleći sveopštoj zarazi i postati vampir nego ostati uz nezainteresovanu mrcinu od muža. Fina amosfera beznađa u braku, fin opis žene koja je takvim brakom nezadovoljna, a nema snage za nešto bolje.

Lipova zgrada, Sanja Pavošević

Sanja napreduje kao pisac, i to mi je drago. Solidno napisana priča o postapokaliptičnom svetu u kome se susreću poslednji vampir i poslednji lovac na vampire, a oko njih sve krepava.

Kako su prošli dani mrmota, Neda-Mandić Spasojević

Vampire: The Masquerade. Ljudi koji se malko zanesu izigravajući vampire. Dvoje koji se smuvaju preko krvavog leša. What's not to like?

Cigarete, Mina Todorović

 Zanimljiv pristup temi vampirizma, i poreklu vampirice. Pa pomešano sa snom da se nađe posao na kome se ne radi maltene ništa, a plata je sjajna. Iznenađujuće topla priča o maloj izgubljenoj vampirici. I sve to od autorke koju inače znam po divnoj knjizi za decu, Vir svetova.

No comments:

Post a Comment